angelanaarsantiago.reismee.nl

Dag 11: Pfunds – Laas

Gisteravond heerlijk gegeten en gedronken in het super-de-luxe hotel. Daarna een rondje door Pfunds gelopen en wel 2 kerkjes bezocht. Onderweg kom ik vaak voor een gesloten deur te staan, maar hier had ik twee keer mazzel. Na een goede nachtrust en een overdadig ontbijt, kon het echte klimwerk beginnen. Bijna 18 kilometer tot de Reschenpas waarin toch ruim 900 meter naar boven geklauterd diende te worden.

Het weer werkte redelijk mee, in de klim was de temperatuur nog aangenaam. Doordat ik hoog in de bergen zat, kon ik nog af en toe in de schaduw van een berg fietsen. Wel was het een erg benauwde dag waar mijn ventolin niet goed tegenop kon. Het eerste stukje liep nog door Oostenrijk, daarna de Zwitsers-Oostenrijkse grens een aantal keer gepasseerd. Volgens de lokale mensen is dit niet de kortste weg, maar wel de veiligste voor fietsers. Het eerste stuk is nog redelijk naast een rivier (Inn), maar na de grens met Oostenrijk wordt dit vervangen door haarspeldbochten. Halverwege stond ik even uit te puffen met het idee mezelf te voorzien van een nieuwe dosis ventolin, stopt er een bus voor mijn neus. De chauffeur stond erop dat ik een stukje meereisde. De deur ging open en mijn fiets werd zo naar binnen gedragen. Een paar kilometer verder, op het hoogste punt, kon ik weer uitstappen. Ik mocht er niets voor betalen, men vroeg wel of ik een goed woordje bij de paus wil doen. Wat een lieve mensen.

Na een korte afdaling kon ik aan het laatste echte klimwerk voor vandaag beginnen. Bij de Italiaanse grens kwam ik nog een bus vol Nederlanders tegen. Veel gelach op mijn “goede morgen allemaal, hebben we lekker geslapen?”. Een klein eindje verder is een Zuid Duitse dame aangehaakt met wie ik een heel eind ben opgefietst. De Reschenpas zelf is niet voorzien van een bordje en daarna blijft het nog een tijdje op-en-neer. Het Reschenmeer daarentegen laat zich prachtig fotograferen.

Aan de zuidkant van het Reschenmeer, in St. Valentin, hebben we heerlijk geluncht met een plaatselijke specialiteit. Een soort warm plat brood waarin vleeswaren en kaas is meegebakken. Heerlijk! De afdaling was fantastisch met regelmatig flink remmen en stoppen in mooie eeuwenoude plaatsjes.

Gisteravond had ik een kamer in Laas gereserveerd. De vriendelijke dame vroeg me te bellen zodra ik er zou zijn. Bij aankomst bleek dat niet nodig, ik kwam de eigenaresse voor de deur al tegen. Ze wist meteen wie ik was en mijn kamer was al gereed. Een super ontvangst.

Reacties

Reacties

Monique

Poeh, gelukkig schijnt hier vandaag ook weer een zonnetje na alle herfststormen! Blij dat jij goed weer hebt bij het fietsen en klimmen. Zet m op; andiamo!

Nanette

Ik kijk elke dag uit naar je relaas!! Leuk om op deze manier met je mee te reizen ????

Ellen

Wat een heerlijke dag was dat weer zeg, de hulp die dan onderweg wordt aangeboden is dan zo onverwachts! Volgens mij kom je alleen maar vriendelijk mensen tegen.
Je gaat als een speer.

Liefs Ellen

Adri Verwoert

Nou je boft maar. Je komt allemaal vriendelijke behulpzame mensen tegen. Dat heb je natuurlijk zelf verdiend. Toen ik vroeger met mijn zware kampeerrugzak liep had ik dezelfde ervaringen. Mensen zijn veel vriendelijker dan je denkt. Goed om te onthouden. Veel plezier morgen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!