angelanaarsantiago.reismee.nl

Dag 24: Rome

Vanmorgen voor dag en dauw op om op tijd bij de Sint Pieter te zijn. Even na half acht konden we de kerk binnen en al het moois bezichtigen. In alle hoeken en gaten werden missen opgedragen, soms voor publiek en anders voor een enkeling. De vanuit Eindhoven meegebrachte intenties wou ik hier graag achterlaten. Geen probleem, even vragen aan een willekeurige medewerker. Dit kon in de sacristie en deze was snel gevonden. Veel bewakers en na een iedere keer een korte uitleg kon ik doorlopen. Wat een belevenis, dit is echt “backstage” in de “green room”. Een soort kleedkamer voor priesters. Hele hordes werden aangekleed en gereedgemaakt om ergens in de Sint Pieter een mis op te dragen. Het was een komen en gaan van groen geklede heren. Een beetje onwennig stonden we daar, maar de intenties werden in goede orde aangenomen en keurig in het daarvoor bestemde laatje gelegd.

Daarna volgde een aantal toeristische attracties. Het Vaticaanmuseum hebben we alleen van buiten bekeken, er stond voor negenen al een enorme wachtrij. Op naar de Spaanse trappen en daarna even bijkomen bij de McDonalds. Verder de hele stad doorgewandeld om via het Pantheon, Piazza Navona en de Engelenburgt weer op het Pietersplein uit te komen. Deze keer zette we koers naar de Friezenkerk om de beloofde kaarsjes op te steken. De Sint Pieter is zodanig groot dat kaarsjes niet tot de mogelijkheden behoren, maar de Nederlandse Friezenkerk heeft die mogelijkheid wel. Het scheelt nog geen 100 meter dus ik ging er van uit dat dat ook goed is. Na de dienstdoende priester een hand geschud te hebben, heb ik ook hier een mooi testimonium gekregen. 2 stuks voor de prijs van 1 pelgrimstocht, niet slecht vond ik.

Nu zijn alle pelgrimsverplichtingen voldaan en kunnen we ons morgen wijden aan de overige toeristische bezigheden. Oude zut in het Forum Romano en nog een paar kerken. Morgenavond zit onze tijd in Rome er op en volgt de treinreis naar huis.

Ellen

Anjela.....bedankt voor de mooi rit naar Rome!
Morgen dan nog een fijne laatste dag en goede reis samen weer terug.

tante Wilma

het zit er bijna op, veel gezien, veel mensen ontmoet, het een en ander meegemaakt, geweldig. Goede en veilige reis terug. Groet aan jullie alle drie.

Nanette

Een mooie afsluiting van een prachtige reis! Ik heb enorm van je dagelijkse verhalen genoten. Goede reis morgen ?????

Her(buur)man

De koffie staat al aan. Hahaha.

Helmi

Ook ik heb iedere dag van je verhalen genoten, fantastisch!! geniet morgen van je laatste dag in Rome, en een super voorspoedige terug reis!

Marianne van Loon

Hallo Angela,
Wat leuk dat we nog even kunnen genieten van
jouw verslag van je fietstocht en nu ook je verblijf in Rome.
Geniet samen met je ouders van de laatste dag en goede reis naar huis
groetjes Marianne

Adri Verwoert

Dus nu is de pelgrimage voltooid. Geniet maar lekker van die "ouwe rotzooi". Ik heb genoten van je verhalen.