angelanaarsantiago.reismee.nl

Dag 7: Holwerd – Zeegse

Het weer wordt steeds beter, vandaag alleen maar zon en droog. Wat nog belangrijker is: geen hagel, wat een verwennerij. Ik verbleef aan de goede kant van Holwerd, dus de dijk richting de veerboten was zo gevonden, daarna linksaf de dijk op en een 20 kilometer dwars door de schapenvelden. Regelmatig een hekje door en goed uitkijken om de meeste schapendrek te mijden. Hierop volgde een tocht langs het Lauwersmeer, het eerste stuk wind mee en heerlijk fietsen. Daarna een stukje wind in de zij met prachtig uitzicht op het natuurgebied.

Wat me wel opviel in het uiterste noorden is dat er weinig gelegenheden zijn om ergens aan te leggen. Er zijn wel veel kleine plaatsjes, maar geen café te vinden in de buurt van de kerkjes. De eerste mogelijkheid deed zich dan ook na ruim 55 km aan in Ezinge. Natuurlijk heb ik daar meteen gebruik van gemaakt en het was een hele belevenis. De betreffende gelegenheid was volgens mij speciaal geopend wegens een wielerwedstrijd, de ronde van Winsum. Het was tevens stempelpost. Een setting die niet misstaan zou hebben in de vorige eeuw met een aantal racefietsen midden in de zaak en moeder de vrouw appels schillend aan het biljart. Ik heb er maar een foto van gemaakt. Het gezellige gesprek leverde wel een enorm leuke quote op: 2 weken Kos met je moeder is eigenlijk een week te lang.

De volgende bezienswaardigheid was Groningen waar ik gewapend met fototoestelleke een rondje heb gelopen. Vlak daarna kwam ik nog langs Cycletrends waar mijn fietske nog een goede schoonmaak/doorsmeerbeurt heeft gehad, een week nattigheid had zo zijn weerslag.

Ondertussen een aantal keer contact gehad met Arnold, hij kwam me tegemoet gefietst en we hadden een koffie-afspraak. Hij was iets later van huis gegaan, waardoor we elkaar wat zuidelijker dan gepland ontmoetten, even boven Zuidlaren. Aangezien de betreffende pleisterplek de Bourgondiër heette en de middag al wat vorderde, hebben we een heerlijke trappist gedronken. Al zingend heb ik de eindbestemming voor vandaag gehaald.

Reacties

Reacties

pa en ma

Zo gaat het goed en veel betere weersverwachting.
Veel succes verder.

Adri Verwoert

Dus ben je nu in Drenthe. Dat is echt mijn provincie. Een archeologisch openluchtmuseum met hunebedden, grafheuvels, celtic fields, pingo's. Geniet er van.

Patrick

Fijn dat het weer de goede kant opgaat.
Een goede voortzetting van je reis ????

Cleopetra

Ach was jij het die ik hoorde zingen?! Vandaar. Klonk best goed, :-)

Arnold Gall

Het was érg gezellig (en bijzonder !) om jou op de route te ontmoeten.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!