Dag 5: Roeser – Glatigny

Het had gisteravond wat voeten in aarde, maar het is gelukt. Ik heb een slaapplaats voor vanavond. In de beschrijving staat mooi omschreven: “De dorpen in deze etappe zijn erg ontvolkt en hebben hierdoor weinig voorzieningen. Tijdig inkopen en regelen van een overnachting is dus van belang”. Mijn slaapplaats is wat aan de dure kant, maar er is niet echt een alternatief. Ik slaap bij Les Templiers.

Ik kon al vroeg op pad en daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt, ook al zitten we een eind in september – het is nog volop zomer. Het eerste stuk reed lekker rustig, tot ik in de buurt van de Franse grens kwam. Hele volksstammen rijden ’s-morgens Luxemburg in om te werken – gelukkig reed ik net de andere kant uit en zag de caravaan aan me voorbij trekken. Na behoorlijk wat op-en-neer gefiets kwam ik bij de Moezel, dat was waarachtig 1,5 km vlak. Daarna bleef het klimmen en dalen, ik kan inmiddels super goed met mijn versnellingen overweg.

Tot mijn grote vreugde kwam ik nog een eetcafétje tegen dat geopend was, dat smaakte een stuk beter dan de (voor alle zekerheid) ingeslagen broodjes van gistermiddag. Veel wind vanmiddag en voornamelijk op de neus. Daarnaast met 29 graden erg warm en erg weinig schaduw. De enige wolkjes die er waren, werden gemaakt door de koeltorens van de kerncentrale in Cattenom.

Het was even zoeken naar mijn slaapplaats. Volgens mijn boekje bevond deze zich direct aan de D954. Daar aangekomen niks te vinden natuurlijk. Een vriendelijk meneer heeft me geholpen het exacte adres te achterhalen. Het was nog een paar km verder, het dorpje door, de velden door en dan ergens helemaal achterin verlaten lag iets wat er op leek. In plaats van een hotel (95 euro per nacht, excl. ontbijt wat per e-mail mij was bevestigd) kom ik bij een soort oude vergane glorie. In zijn hoogtijdagen is het een mooie boeren hoeve geweest, maar ik twijfelde toch echt aan de bewoonbaarheid. Op de deur een telefoonnummer – niemand te zien. Terwijl ik mijn telefoon pak werd ik meer dan hartelijk verwelkomd door de kat des huizes (Obama genaamd). Een vriendelijke vrouw liet me binnen in wat nog het meest op een verzameling oude zut leek. Geen hotel, maar een soort hostel – voor 28 euro, dat dan weer wel. Vandaag zit ik hier alleen – dus een mega grote kamer, badkamer, keuken (zo groot als mijn eigen woonkamer) en woonkamer voor mij alleen. Daarnaast wordt er vanavond ook nog heerlijk voor mij gekookt. Het was even slikken, maar ik ben goed terecht gekomen vandaag. Ik hoop dat ik voor morgenavond weer iets moois kan reserveren.