angelanaarsantiago.reismee.nl

Dag 6: Glatigny – Nancy

Een dag die iets anders liep dan gepland. Gisteravond een hotelletje geboekt in Chateau-Salins – een mooie dagafstand op de pendalen. Eerst moest ik de middle of nowhere uit en een aantal kilometers terugfietsen om weer op de route te geraken, uiteraard met de bijbehorende klimmetjes. Daarna vroeg in de ochtend een korte stop bij de boulangerie in Courcelles-Chaussy, de rest van de dag zou ik niks meer tegenkomen. Dat klopte als een zwerende vinger. Toch een stuk extra entertainment gezien. Gistermiddag zag ik al ferme rookpluimen uit een verderop gelegen dal. Daar kwam ik nu dus langs. Een paar aan elkaar grenzende hooischuren stonden al een paar dagen te branden. Met 1 blusslag en een caravaan aan trekkers die het brandende hooi afvoerden werd getracht de brand meester te worden.

Aan de kant van de weg mijn croissantje naar binnen gewerkt en mijn bidonneke wat geleegd tot ik aankwam in Chateau-Salins.

Wat voor hotel door moest gaan was een stuk erger dan ik ooit had durven dromen. Het was vies, volgepakt en de kamer zat vol schimmel zodat ik bij binnenkomst al last van mijn longen kreeg. De badkamer moest ik delen met ik weet niet hoeveel anderen, gesitueerd aan de andere kant van het gebouw en de deur kon niet op slot. Daarnaast was er ook geen internet. Oh ja, en als ik echt wilde konden ze wellicht iets te eten voor me regelen.

Ik heb rechtsomkeer gemaakt en een stukje terug bij een restaurantje (nou ja, meer kantine) een daghap besteld en plan de campagne gemaakt. In een omtrek van 30 km zijn totaal geen voorzieningen. Een taxi was volgens de mensen daar onmogelijk, maar er ging wel een bus naar Nancy. Topidee natuurlijk. Ruim op tijd stond ik bij de bushalte en heb mijn frans een beetje op kunnen halen bij de plaatselijke busreizigers. Ik heb me nog staan verbazen hoe het er op het Franse platteland aan toegaat. De buschauffeur komt met zijn eigen wagen aangereden. Hij loopt naar de bus, opent het bagageluik om de sleutel te pakken en start de bus. Er is duidelijk geen zwarte markt voor lijnbussen hier. Voor 2,75 EUR heeft de bus mij en mijn fiets in drie kwartier in de bewoonde wereld gebracht.

Nu heb ik een heerlijk hotel met alle voorzieningen in het hartje van Nancy. Vanavond maar eens verder kijken wat ik morgen doe.

Reacties

Reacties

Adri Verwoert

Wat een bizar verhaal van dat "hotel". Maar daar staat dan weer de hulpvaardigheid van de buschauffeur tegenover. Zo maak je nog eens wat mee!

Leonne

Volg je verhalen met veel plezier. De katjes kunnen lekker vaak naar buiten. Hier dus allemaal prima.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!