angelanaarsantiago.reismee.nl

Dag 14: Hauterives – Crest

Gisteren aan het eind van de middag nog een gand tour door Hauterives gemaakt. Dit plaatsje is bekend omdat het ooit een postbode genaamd Cheval heeft gehad. Volgens mij hebben postbodes het hier niet druk, want deze Cheval heeft in zijn vrije tijd een Palais-Ideal gebouwd. Een stenen bouwwerkje van 26 x 12 x 10 meter. Het is prachtig om te zien en je kan er aan alle kanten in en op klauteren. Daarna heerlijk gegeten aan het speciaal voor mij gereserveerde tafeltje in het hotel. Voor de verandering maar eens het menu van de dag genomen (de plaatselijke daghap bevalt prima).

Vanmorgen regende het flink en het eerste stuk was ook flink klimmen – een mooie combinatie. Onderweg werd ik door een dikke 4x4 wagen ingehaald. Tot mijn verbazing sleepte deze 4x4 een ander busje met de tekst depannage er op. Het moet niet gekker worden. Hoe hoger ik kwam, hoe droger het werd. Na een kilometer of 6 was het dan ook droog en dat is het wel zo’n beetje gebleven.

Op een derde van mijn route ben ik de tweelingsteden Romans-sur-Isere en Bourg-de-Peage doorkruist. De namen van de steden geven exact weer wat het/er vroeger was. Het verkeer was er erg druk en aangezien het nog vroeg was, ben ik eigenlijk maar snel doorgefietst. 1 stukje ging minder snel, mijn route liep dwars door een vlooienmarkt. Of misschien hadden ze speciaal voor mij een vlooienmarkt op de route gemaakt, dat kan natuurlijk ook.

Een kleine 20 km verder ligt het plaatsje Chabeuil, een leuk stadje met een (op een kasteel lijkend) hotel de Ville en een soort oude kasteelpoort. Ik stopte natuurlijk om een foto te maken en een oud baasje zonder kunstgebit begon een heel verhaal. Nou kan ik Frans redelijk verstaan als men rustig praat, maar snel en zonder kunstgebit versta ik echt niet. Ik heb de beste man maar vriendelijk gegroet en ben doorgefietst.

Alles bij elkaar een vlotte fietsdag met een stormachtige wind pal in de rug. Crest is een iets grotere plaats en ik heb een hotel midden in het centrum. Vroeger moet dit een heel mooi gebouw zijn geweest, de grote pilaren en marmeren trappen zijn er nog. Het interieur is recent (lees 40-50 jaar geleden) nog vernieuwd.

Reacties

Reacties

Betsie

Wat een mooi kunstwerk heb je weer gezien!

tante Wilma

het loopt gesmeerd zo te zien! Heel fijn voor je. Mooie fietszondag morgen

Adri Verwoert

Wat leuk dat je een collega van mij tegenkwam.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!