angelanaarsantiago.reismee.nl

Een weekendje Sevilla

Het is al bijna traditie, samen met mijn buurmeisje Kellyeen lang weekend op stedentrip. Dit jaar was ons beider eerste keus gevallen opde prachtige stad Sevilla. Niet geheel toevallig het startpunt van mijnvolgende pelgrimstocht. We hadden gekozen voor een rechtstreekse vlucht vanafEindhoven en een authentiek hotelletje midden in het centrum, vlak achter dekathedraal. Ook al zitten we nog midden in de winter, het weer was een heelstuk beter dan in Nederland. In de middagen liep de temperatuur zover op dat wezelf buiten op het terras hebben gezeten, uiteraard met een glaasje sangria.

Na een fietstocht met gids door de stad en niet te vergeteneen heerlijke lunch, hebben we de kathedraal van alle kanten bewonderd. Onze Nederlandsegids wist ook precies te vertellen waar we een echte rozenkrans kondenbemachtigen. Tegenover de kathedraal, in een verscholen deuropening kan men bijde nonnen naar binnen. Deze nonnen blijven achter een houten draalplateauverscholen, maar door het hardop uitspreken van wat je van de “menukaart” wenst(en het deponeren van het benodigde bedrag) komt de bestelde rozenkrans vanzelfnaar je toe. Het leukste daarbij is nog wel dat er boven de ingang “puerta delcielo” (poort van de hemel) staat, een zeer toepasselijke tekst.

Er was al veel te zien in de voorbereidingen op de “semanasanta” (heilige week). In de week voor Pasen zijn er veel processies en in eenaantal kerken zijn de draagbaren al uitgestald. Op goede vrijdag keer ik weerterug en zal hier nog volop van kunnen genieten. Het wordt denk ik nog wel eenkleine uitdaging een hotelkamer voor 1 nacht ergens in het centrum tebemachtigen.

Natuurlijk hebben we dit weekend ook alle toeristische attractiesbezocht en volop genoten van de heerlijke Spaanse keuken.

Nanette

Een echte aanrader dus?

Cleopetra

Leer dan gelijk de Sevillanas t dansen. :-)