angelanaarsantiago.reismee.nl

Dag 3: Zafra ā€“ Merida

Zafra is mooi en heet. Bij binnenkomst gaf een thermometer op straat 33 graden aan. Na het douchen en wassen maar eens het stadje in getrokken. Ik kom warempel een middeleeuws kasteel tegen, nu in gebruik als peperduur staatshotel. Aangezien ik al een kamer had, ben ik maar doorgelopen. Ik viel midden in de boter, het was de dag van het feest van Virgen de Belen. Veel volk op de been op zijn Paasbest (letterlijk), er werd een beeld uit een kerk gehaald en in processie 2 km het veld in gedragen om daar met zā€™n allen te eten. Helaas betekende dit dat er weinig eettentjes open waren. De vriendelijke hotelmeneer wees me naar een Chinees om de hoek, prima keuze.

Vandaag een korte en relatief vlakke route (maar ruim 500 klimmeters). Zafra uit is even klimmen om vervolgens kilometers lang alleen de remmen te hoeven gebruiken. De hele dag genoten van landweggetjes tussen de olijven en wijngaarden. Wel veel brandjes ā€“ en witte rook. Even dacht ik dat ik iets gemist had en de paus was overleden, maar gelukkig viel het mee. De olijfbomen worden gesnoeid en het snoeihout wordt meteen milieuvriendelijk verwerkt. Toch iets van paasvuren meegekregen dus.

Merida in rijdt over een Romeinse brug, niet verkeer om zo een stad in te komen. En alleen toegankelijk voor voetgangers en fietsers (die brug dan). Net na de brug stop ik om een foto te maken, komt er een toeristentreintje langs. De vriendelijke gids wijst op mij en meldt aan haar toeristen dat ik een pelgrim ben, onderweg naar Santiago. Om het geheel nog erger te maken vraagt ze iedereen om naar mij te zwaaien. Ik heb maar vriendelijke teruggezwaaid ā€“ ik wist niet dat in deze Romeinse stad de hedendaagse pelgrims de toeristenattractie zijn. Vandaar dat ik me maar bij het eerste en beste hotel heb gemeld ā€“ letterlijk dan. Ik mag een nachtje vertoeven in het Ilunion Merdia Palace Hotel, het aantal sterren is niet te tellen. Een vriendelijke man heeft mijn fietske en bagage gesjouwd, het moet niet gekker worden.

Reacties

Reacties

Pa en Ma

Het gaat lekker. Je wordt bezienswaardigheid als pelgrim onderweg. Goede reis verder.

Wilma

33 graden. Hier nog geen dertien en flink koud. Fijn dat je teruggezwaaid hebt, die arme toeristen hebben vandaag toch nog ,een goede daad, gedaan

Nanette

Je ligt lekker op koers! Veel plezier ????

Adri Verwoert

Leuk dat ze in Spanje ook "paasvuren" kennen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!