angelanaarsantiago.reismee.nl

Dag 10: Rionegro del Puente – Lubian

Rionegro bestaat uit een pleintje en een kerkje aan de overkant van de doorgaande weg. De “stadswandeling” is dan ook snel voltooid. Uiteraard was de kerk gesloten, maar aan de zijkant heeft men een soort nis gemaakt, waar je door tralies heen toch kaarsjes kan aansteken. Het inwerpen van 1 euro is voldoende. Uiteraard heb ik deze unieke gelegenheid niet aan mij voorbij laten gaan. Aansluitend een gezellige middag/avond gehad met een aantal Duitse pelgrims. Ze hadden het zelfs voor elkaar dat het ontbijt al vanaf 7 uur mogelijk was. Dat laat ik me geen 2 keer zeggen.

Vanmorgen stond ik dan ook keurig iets voor zevenen klaar, en warempel na een kleine 10 minuten kregen we al ontbijt. In de tussentijd was het al licht geworden en kon de fietstocht voor vandaag beginnen. Ik geniet volop van de N-525 (net zoals de N-630 een paar dagen geleden is deze geheel uitgestorven). Mooi asfalt en meestal geleidelijke hellinkjes. Af en toe een klein dorpje met een barretje en medepelgrims. Eerst geleidelijk klimmen van800 meter hoogte naar 1.000 meter. Daarna golvend op en neer om na Puebla de Samarbia ook echt de hoogte in te gaan. Uiteraard ook eerst wat geleidelijk tot Requejo, daarna begint het echte werk. De volgende 7 kilometer is het 400 meterklimmen geblazen. Gelukkig was er wat bewolking en weinig wind.

Daarna flink de afdaling in. Het landschap is totaal veranderd en veel grilliger dan de vriendelijk golvende heuveltjes aan de voorkant van de pas. Na de pas wordt links en rechts van de weg flink gewerkt. Grote trucks rijden bergen stenen heen en weer. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat men wat bergen aan het verplaatsen is. Waarom is mij een grootraadsel, ze liggen toch goed zo?

Het is een gebied met weinig voorzieningen. Lubian bestaat dan ook aan uit bar/hostal. Er is geen wifi, maar volgens de vriendelijke eigenaresse is er op het pleintje wel iets te vinden. Dar ga ik straks dan ook proberen.

Reacties

Reacties

Pa en Ma

Het schiet al lekker op. Gelukkig heb je veel beter weer als in Nederland. Er op deze route ook weer de nodige pelgrims ontmoet.

Adri Verwoert

Wat leuk al die contacten met mede pelgrims. Volgens mij ben je goed op weg.

Nanette

Je gaat weer als een speer!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!