angelanaarsantiago.reismee.nl

Dag 12: Laza – Ourense

Laza is iets groter dan verwacht, het bezit 3 supermarktjes een bank en een restaurant. Op het bordje aan de buitenkant van het restaurant is te lezen dat het diner vanaf 19.00 uur is. Even na zevenen hadden een aantal pelgrims zich verzameld en een half uurtje later konden we ook daadwerkelijk aan tafel. Zo’n diner is goed voor de taalontwikkeling. Engels, Italiaans en Spaans door elkaar. 

Vanmorgen vroeg opgestaan omdat er weer behoorlijk geklommen moest worden. Met 6 graden en windkracht 3 op de neus was het wat aan de frisse kant. Door de bergen zie je helaas geen zonsopkomst, op een gegeven moment moet alleen de zonnebril op. Na 12 kilometer ploeteren kwam ik in het plaatsje Albergueria een bord tegen waarop goede zaken voor pelgrims werden aanbevolen. Mijn fiets sloeg automatisch linksaf en met een mechanische uitvoering van de Dire Straits kwam ik in een klein barretje. Redelijk verkleumd vroeg ik of er iets te eten en iets warms te drinken was. De vriendelijke barman had gekookte eitjes en Galicisch brood (dun brood gevuld met gehakt, ui, paprika en nog meer lekkers). Ik kwam weer helemaal bij. Uiteraard een mooie stempel gescoord voorin mijn pelgrimspaspoort en mijn naam op een schelp achtergelaten voor zijn verzameling. Daarna nog een paar kilometer op en neer voordat de echte afdaling begon. 

Tijdens de afdaling een paar keer gestopt vanwege erg koude handen en 1 keer omdat er aan de weg werd gewerkt. Even wachten want er kwam een wagen van de andere kant. Via walkietalkies werd het verkeer in goede banen geleid. Daarna in het prachtige plaatsje Xunquira de Ambia in een barretje nog wat gedronken. Ik vroeg of ik mijn Mio-tje op kon laden en men dacht meteen datik een elektrische fiets had. Ik probeerde nog uit te leggen dat dat niet het geval was, want mijn fiets past niet op het tafeltje bij het stopcontact – ik denk niet dat het helemaal goed overgekomen is.

Daarna volgde nog een klimmetje van een 300 hoogtemeters ende rest was heerlijk naar beneden zoeven. Vandaag overnacht ik in Ourense, een grote stad. Heerlijk weer meer voorzieningen en keuzemogelijkheden betreffende diner vanavond. Ik zit midden in de oude stad waar ze een hele berg oude kerkjes hebben verstopt. Heb ik straks wat te zoeken.

Reacties

Reacties

Nanette

Weer leuk om al je belevenissen te lezen!!

Bert

Nog een kleine 100 km te gaan en je hebt het weer gefixt. Knap hoor!

Adri Verwoert

Ik ben benieuwd wanneer jouw eerste bundel reisverhalen wordt uitgegeven. Mooie verhalen weer.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!