angelanaarsantiago.reismee.nl

Dag 5 Drachten - Stadskanaal

De weergoden waren me weer goed gezind vandaag. Gisteren toch nog aardig verbrand en vandaag een fijne grijze dag. Op een paar kleine spettertjes na wel droog, een prima temperatuur en de wind grotendeels in de zij en rug.

Ik was iets van de route afgeweken om in Drachten te overnachten. Het terugvinden van de route ging wonderbaarlijk snel. Ik was zo de snelwegen gepasseerd en kon na Ureterp de route weer oppakken. Na een aantal dagen polderlandschap was het fijn af en toe in het bos te verdwijnen. Kleine dorpjes afgewisseld met prachtige natuurgebieden, het was weer genieten. De route liep niet door Groningen, maar er vlak onder langs. Aangezien ik deze stad vorig jaar al bekeken had, heb ik de route maar gevolgd. Veel bospaadjes en volop genieten, ik kwam zelfs nog pal langs een hunebed.

In de wereldplaats Anloo even aangelegd en daar wisten ze me heel wat over de historie van het plaatsje te vertellen. In de 11e eeuw gingen de mensen liever naar een hunebed dan naar de kerk. Dit wist men op te lossen door een steen van het hunebed te gebruiken als fundament voor de kerktoren. Je moet er wat voor over hebben om je kerk gevuld te krijgen.

Veel fietsers vandaag onderweg, het bleek dat hier de fiets4daagse bezig is. Aangezien ik niet hoefde te stempelen, heb ik het maar bij foto’s maken gehouden. Ik denk niet dat ik in de doelgroep val, ik heb geen elektrische fiets en ben duidelijk 30 jaar te jong.

Mijn eindpunt voor vandaag is Stadskanaal. Op het eerste gezicht een heel moderne plaats, maar met een prima hotel en garage voor mijn fietske.

Reacties

Reacties

Nanette

Je gaat weer als een speer!!! Fijn dat de weergoden je goed gezind zijn.

Adri Verwoert

Hoi Angela, ook in de ban van de hunebedden. Volgens mij is de foto van D8, Anloo-Noord. Mooi verhaal, dat ze je in Anloo hebben verteld, maar of het historisch klopt betwijfel ik. In de 11e eeuw waren deze streken al behoorlijk gekerstend. Maar er waren wel degelijk heidense (beter gezegd voor christelijke praktijken) maar de oorspronkelijke betekenis van een hunebed was in deze tijd verloren gegaan. Wel brachten mensen mensen de hunebedden in verband met duivelse prektijken, getuige de bijnaam van één van de Roldense hunebedden: 's Duvels Kut. Bij het hunebed van Anloo-N hebben nog twee andere hunebedden gelegen die volledig gesloopt zijn en waarvan alleen grondsporen zijn gevonden (D8a en D8b). Best mogelijk dat stenen van deze hunebedden in de fundamenten van de kerk van Anloo zijn verwerkt. Een prachtige kerk overigens. Mijn favoriete kerk in Drenthe. In de Middeleeuwen behoorde Anloo tot de belangrijkste plaatsen in Drenthe. Het was de hoofdplaats van een van de 6 dingspelen (rechtsgebieden) van Drenthe. De Etstoel (gerecht) kwam 3x per jaar bijeen in de kerk van Anloo. Anloo ligt in het stroomdallandschap van De Drentsche Aa. Ik heb hier meerdere malen gekampeerd op een terrein van Staatsbosbeheer, dat nu jammer genoeg gesloten is.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!