angelanaarsantiago.reismee.nl

Dag 11 Lubeck – Wismar

Lubeck is een stuk groter dan Luneburg, maar het historische gedeelte is nogal versplinterd. Niet een geheel oud centrum, maar her en der verspreid oude stukjes. Goed voor de benenwagen. Het is gelukt, ik heb veel kunnen zien en heerlijk genoten van de stad.

Voor vandaag stond een iets kortere route op het programma, slechts 80 km. Achteraf gezien een geluk bij een ongeluk, want het is hier bijna vlak. Het eerste stuk valt goed mee, wel een beetje spannend strak langs de rivier de Trave. Zeer slecht wegdek en ongeveer 20 cm tussen mij en het water. Daarna mochten we (mijn fietske en ik) een stukje met de bus mee. Vriendelijke mensen wisten te vertellen dat er ooit eens een brug over de Trave was, maar deze was aangevaren door een schip. Toen heeft men besloten dat er een tunnel moest komen. Hier kan je alleen gemotoriseerd door, vandaar een bus speciaal voor fietsers en voetgangers. Daarna een heerlijk stukje zoeven door landbouwgebied naar Travemunde. 

In Travemunde mochten we met het pontje over. Een vriendelijke meneer wist me te helpen met de kaartjes (ja, mijn fietske kreeg ook een eigen kaartje) en wist ook veel te vertellen over de omgeving. Minimaal 3 x per dag vertrekt er een ferry naar Zweden. Toevallig kwam Nils Holgerson net voorbij.

Na het pontje was de route gemakkelijk te vinden, volg het pad langs de Oostzee. Het eerste stukje langs de haven en daarna de vrije natuur in. De hoogte varieerde zo’n beetje tussen de 10 en 35 meter. Continue op-en-af. De weg was een stuk beter dan dat ik had verwacht. Af en toe wat kuilen en een slecht stukje, maar over het algemeen prima fietsbaar. In Boltenhagen heb ik een stop gehouden om het brandstofniveau weer op peil te brengen. Gezellig zo tussen alle badgasten en strandgangers. Onderweg veel fietsers gesproken, over het algemeen fietsten zij de Oostzeeroute.

Wismar in was best een spektakel. Ik ben ontvangen door 4 brandweerwagens en verschillende politiewagens – allen met zwaailichten en sirenes. Daarnaast trok dit nogal wat bekijks van rijen dik publiek, wat een ontvangst. Ik kan niet wachten tot ik losgelaten wordt in deze stad.

Reacties

Reacties

Bert

Je volgende reisje, fietsen door het land van Nils Holggerson?

Adri Verwoert

Ik zie al een volgend fietsavontuur: De Oostzeeroute door het oude land van de Vikingen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!