angelanaarsantiago.reismee.nl

Dag 4 Laon - Montepilloy

Wal is Laon toch een mooie stad. In de kathedraal is een hele expositie gewijd aan pelgrims, ook al ben ik niet als pelgrim onderweg, ik kom het overal tegen. Na een korte wandeling door de oude stad en goed te hebben gegeten, heb ik mijn mandje lekker vroeg op gezocht.

Vandaag was het weer koud, met vorst vertrokken en in de middag net iets boven het vriespunt, maar wel lekker zonnig en de wind in de rug. Laon uit was een kleine uitdaging. De scholen beginnen hier extra vroeg en dat betekent een (on)georganiseerde chaos van wandelaars, bussen, auto's en een enkele fietser. Dat alles in een pittige afdaling en het feest in compleet. Na een paar kilometer Duikt de route het platte land op en is het rustig door tuffen.

Suzy was deze keer vlot gehaald. Helaas heb ik mijn redder van de vorige poging niet kunnen vinden. Dan maar doorfietsen en trots op mezelf dat ik in ieder geval verder gekomen ben dan 4 jaar geleden. Even na Suzy begint de eerste echt pittige klim, zelfs voorzien van heuse haarspeldbochten. De hele dag op-en-neer in de vrieskou vraagt toch om wat extra brandstof. In Coucy le Chateau Auffrique (na een kleine 30 kilometer) vind ik dat ik wel een colaatje had verdiend. Eerst de poort van Laon door ?!? en ik maar denken dat ik Laon al lang en breed achter me had gelaten. Daarna volgde een mooie en afwisselende route met kleine dorpjes en stukjes bos. Uiteraard met de nodige klimmetjes en afdalingen.

In de prachtige plaats Pierrefonds heb ik een uitgebreidere stop gehouden. Vanavond zijn er geen voorzieningen en heb ik al vroeg gedineerd (met uitzicht op een prachtig kasteel) en proviand ingeslagen voor vanavond. Daarna weer een stuk door het bos. Op een gegeven moment hoor ik hele rare dingen, ik kon het geluid niet thuisbrengen. Werd er een koe gemolesteerd? Was het een paard dan? Het klonk niet echt als zware machines. Het werd al snel duidelijk, ik zag een aantal paarden op me af komen en tegelijkertijd een hele roedel (echt minstens honderd) jachthonden van rechts. Ik was beland in een ware vossenjacht met hoornblazers te paard. Ik denk dat ze nog wel een behoorlijk aantal muzieklessen mogen volgen.

Even uit het bos was het (volgens de routemaker Benjaminse) fietsen door de geschiedenis. Ik fietste pal langs de resten van een Gallo-Romeinse nederzetting (het zou toch niet de woonplaats van Asterix zijn). Ik heb geprobeerd het amphitheater (voor 3.000 gasten) op de foto te krijgen, maar ik twijfel aan de duidelijkheid. Een klein stukje verder stonden de restanten van een kerkgevel. Daarna was het heerlijk door het boerenlandschap zoeven naar mijn eindbestemming voor vandaag.

Uiteraard ligt Montepilloy precies op een heuvel, dus de laatste kilometer was het nog even klimmen. Je moet wat voor over hebben om een eeuwenoude ruïne te bezichtigen.


Reacties

Reacties

Bert

Mooi, morgen de laatste kilometertjes, heb je weer goed gedaan?

Monique

Ik wacht altijd in spanning af of je weer Romeinen tegenkomt. En jawel: bingo!!! Sterkte met de kou meis, en geniet van alle uitzichten en malle avonturen!

rob

leuk je zo te kunnen volgen.

Wilma

Heel leuk weer Angela. Dank je wel. Fijne avond en morgen weer een mooie dag. Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!