angelanaarsantiago.reismee.nl

Dag 15 Zinnowitz – Anklam

Gisteravond heb ik geflaneerd op een echte strandboulevard. Tussen alle badgasten en entertainment voor kinderen zoals Frosti, midgetgolf en een minikartbaan. Toch hou ik meer van fietsen. Vandaar dat ik lekker bijtijds ben opgestaan om een aan mooie en zware etappe te beginnen.

Het weer is goed, een graadje of 21, 22. Zonnig met wat wolkjes en wel veel wind. Dit wind waait al een aantal dagen en tot nu toe had ik hem redelijk in de rug. Helaas houdt mijn route vandaag op verder naar het oosten te gaan en draait 180 graden naar het westen. Dat betekent windkracht 5 pal op de neus. 

Eerst een stuk langs de kust, prachtig met een aantal pittige klimmetjes over klifkusten. Gelukkig was ik redelijk vroeg op pad en hoefde ik nog geen badgasten te ontwijken. Daarna 4 km (ja, inderdaad 4 km lang) over een camping. Dat is ’s-morgens leuk, iedereen wordt net wakker en wandelt met tas onder de arm richting de sanitaire voorzieningen. Heerlijk om eens langs te fietsen.

Daarna draait de route, maar het klimmen is nog niet voorbij. Het pad is redelijk tot goed en de kilometers vorderen langzaam. Wel is het een prachtige route over het eiland Usedom. Het plaatsje Usedom is zo bekeken. Een oude kerk (gesloten) en een stadspoort, meer is het niet. Dan maar een stukje verder fietsen om de broodnodige brandstof aan te vullen.

Na Zecherin langs een drukke weg de brug over om weer aan vaste wal te geraken. Eerst nog een stuk langs water, riet en heel veel vogels. En vervolgens, gelukkig weer het bos in te duiken. Normaal hou ik er wel van wat verder om me heen te kunnen kijken, maar met deze wind is een extra barrière best fijn. Nog een kleine 15 km voor Anklam kom ik voorbij een Gasthof. Nou ja voorbij, ik ben natuurlijk meteen gestopt. Binnen gezellig gegeten en gekletst met mede lotgenoten van de wind.

Het laatste stukje is langs een drukke weg. Gedeeltelijk voorzien van fietspad, maar niet het hele stuk. Goed oppassen dus en oversteken zodra er een fietspad aan de overkant opduikt. Anklam in is heel mooi over een oude houten brug alleen voor voetgangers en fietsers. Hebben ze nog een leuk marktje langs het water vandaag ook.

Reacties

Reacties

Wilma

Usedom, netzoiets als Kekerdom?

Adri Verwoert

Dag 15 alweer. Wat gaat de tijd snel. Hoe lang duurt je fietstocht deze keer? Ik begrijp dat daar in Noord-Duitsland de fietspaden door de bossen nog niet de kwaliteit hebben van de Veluwe of Drenthe. Maakt het wel een stuk avontuurlijker. Veel succes verder.

Pa en ma

Geweldig zo als je gaat ,een gezellige avond en morgen weer fris op de fiets ,groetjes.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!