angelanaarsantiago.reismee.nl

Dag 19 Berlijn

Gisteren eerst een stukje gewandeld Unter den Linden. Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik zie iemand met een protestbord twee agenten provoceren. Natuurlijk mocht ik een foto maken en daarna duurde het een behoorlijke tijd voordat ik weer verder kon. Deze protestor maakte zicht druk om het feit dat bestuurders gemeenschapsgeld over de balk smijten. Hij is met pensioen en heeft voldoende tijd om zijn punt naar voren te brengen en met succes, binnenkort heeft hij een afspraak bij de betreffende minister.

Uiteraard de nodige kerkjes bezocht (Mariakerk en de Dom) om kaarsjes aan te steken. Vooral de Dom vond ik echt indrukwekkend. Net toen ik even was gaan zitten begon de organist zich uit te leven. Daarna in het hotel nog wat gedronken waar ik aan de praat raakte met een Berlijnse dame. Ze was hier geboren en woonde al weer 50 jaar ergens anders. Ze gaf me nog een aantal nuttige tips waar ik dankbaar gebruik van maak.

Vandaag stond uiteraard als eerste een bezoekje aan het Neues Museum op de planning. Het was even aanschuiven voor een toegangskaartje, maar daarna ging alles vlotjes. Een prachtige collectie in een mooi monumentaal pand (je verwacht het niet met de naam neues museum). Gelukkig hebben ze tegenwoordig digitale camera’s waar geen rolletjes hoeven te worden vervangen, ik heb me rot geknipt. Alleen Nefertete mag niet gefotografeerd worden. Uiteindelijk mocht het wel, maar dan vanaf de volgende zaal. Mooie foto’s levert dat helaas niet op.

De tweede helft bestond uit een bezoekje aan de Gedachtniskirche en een rondje over de Kurfustendamm. Een hele indrukwekkende kerk, vanbinnen nog veel mooier dan gedacht. Een gids gaf net uitleg over de geschiedenis van de kerk, altijd interessant. Een rondje winkelstraat zat er zo op, winkelen is niet echt mijn ding. Wel even nog wat gedronken op het plein, er was net een gezellige markt met live muziek.

Morgen wordt een reisdag. Niet per fiets, maar per trein. Ik heb een kaartje en na 4 keer overstappen hoop ik Eindhoven weer te bereiken.

Reacties

Reacties

Adri Verwoert

Jammer dat je Nefertiti niet mocht fotograferen. maar ik denk dat je heel veel mooie andere foto's hebt. Goede thuisreis.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!